2017. nov 28.

Moszkva autós szemmel

írta: Karburátor
Moszkva autós szemmel

A következő cikkemet az első 4 hónapos oroszországi kintlétem után írtam a Karburátor nevű autós oldalamra 2014 februárjában.

! Vigyázat ! Benzingőzös tartalom:)

Moszkva megközelítőleg 14 millió embernek ad otthont. A nem hivatalos adatok szerint nappal 20 millió körül alakul ez a szám. A város területe viszont csak kétszer akkora, mint Budapest. A metrót naponta közel annyian használják, mint Magyarország teljes népessége.
A metró a legjobb választás a közlekedésben úgy, mint a hasonló megapoliszokban. 12 vonala van, melyet folyamatosan bővítenek. 2020-ig 70 újabb állomást építenek. Ez több, mint 150 km új metró utat jelent. A jegy nagyon olcsó. 60 alkalmas bérlet kevesebb, mint 8000 HUF.

A benzin literje körülbelül 200 HUF-al olcsóbb.

Az utak jó minőségűek (Moszkvában). Folyamatosan takarítják, még esőben is mossák őket. Nagyon sok rendőr van. A gyorshajtási büntetések tudomásom szerint alacsonyak. Az autók többségében fedélzeti kamera van (a biztosítások jobban szeretik, ha a károsult felvételt is tud mutatni a káreseményről). Mondanom sem kell, hogy a dugók nagyon gyakoriak és nagyságrendekkel hosszabbak, mint a hazaiak vagy nyugat-európaiak. Általában aki teheti, az ott kerüli ki őket, ahol tudja (leállósáv, padka).

Az autófelhozatal sokkal jobb, mint nálunk. Sok helyen jártam már a világon, de sehol sem láttam ilyen komoly felhozatalt. Legújabb, legerősebb, legegyedibb modellek. Már ősszel rengeteg új S-osztályt láttam (természetesen S500-at).

A legnépszerűbbek az SUV-k. A trónon a Cayenne áll. Persze nem holmi dízelek, hybrid-ek, hanem a félelmetes erejű Turbo-k és annak tovább felhúzott változatai. A luxus szegmensben a Bentley magasan vezet. Imádják. Úgy kell elképzelni, hogy körülbelül annyi Bentley van, mint nálunk 7-es BMW.

A Maybach szintén előkelő szerepet tölt be. A becslések szerint 100-150 db Maybach van Moszkvában. A márka fennállása alatt két szalon is volt a fővárosban. A piaci bukás ellenére én jó választásnak tartom az 57-est és 62-est. A feltűnést sokkal jobban el lehet vele kerülni, mint egy hivalkodó Phantom-al (A félreértések elkerülése végett: imádom a Phantomot. Volt szerencsém is hozzá. Időtálló, gyönyörű formája van. Viszont nem lehet vele úgy megjelenni, hogy ne tudná mindenki, hogy „megérkeztünk”.).

A Maybach a legtöbb laikus számára egy régi S-osztály. A 62-es kivitel hátsó ülései pedig a kategóriában etalonnak számítanak. Magángép komfortja a földön.
Ezeket természetesen sofőrök vezetik és gyakoriak a kísérő autók is (G-osztály, LandCruiser).

Veterán és youngtimer autókat nem láttam. Ide nem is valóak. Egyszer viszont belebotlottam Moszkva előkelő részén a kedvenc autómba, a DS-be. Volt is nagy öröm.

Felkerestem az AutoVille kiállítást, amely a legjobb Moszkvában.

Ott világszínvonalú oldtimerekkel találkoztam, mint például Mercedes-Benz 540K, 300SL, C1 Corvette, Bugatti-k, Rolls…stb.

A kiállítás ékköve egy 250GT Lusso Ferrari volt.

Lenyűgöző. A képek nem adják vissza. Ott megértettem, hogy a szintén autómániás színész legenda, Steve McQueen, miért választotta ezt a modellt.
A Kreml-en belül megcsodálhattam ezt a pompás állapotú elnöki Zil-t.

Egyszer mentünk Moszkván kívül autóval egy gyorsulási versenyre (Unlim500+). A fővároson kívül már nem mondható el, hogy jó minőségűek az utak. Az a környék ismerős lehet a sok belsőkamerás baleseti videókból. Én is láttam útközben jó pár helyszínelést. Dinamikusan vezet mindenki. Ha dugó lett, akkor újabb utak jöttek létre a továbbhaladásra.
A gyorsulási verseny a Moscow Unlim500+ nevű rendezvény volt.

Egy repülőtér egyik útszakaszán volt megrendezve. Már a parkolóban is impozáns felhozatal fogadott. Bugatti Veyron, Ferrari FF, 911 Turbo-k, Maserati-k, tuning M-es BMW-k.
A versenyző autók között volt 1000 lóerő feletti Gallardo (ami a táv végére 370-ig gyorsult), 911-esek, AMG Mercik, M-es BMW-k, számos SUV. A rossz idő miatt nem hozták elő a több, mint 2000 lovas Saleen S7-est. A mezőnyt viszont a GT-R-ek uralták. Azokat semmi se tudta megfogni. Gyakran még előnyt is adtak a másik versenyzőnek – ami hiábavalónak bizonyult-. Amik még nagyon komolyak voltak azok az SUV-k. Az épített GrandCheeroke-k brutálisat mentek. A gyári Cayenne Turbo S megfogta a gyári Gallardo-t, F430-at.

cayenne-turbo-s.jpg

Sajnos az idő nem kedvezett a versenynek. Mondtam is haveromnak, hogy nem értem miért nem állítják le. Negyed órán belül már neki is csapódott egy GT-R a szalagkorlátnak. Szerencsére személyi sérülés nem történt. A hölgy megúszta karcolás nélkül.

SUV: A legjobb választás az oroszoknál. A fővároson kívül az úthálózat alacsony színvonalú (még). Az időjárási és terepviszonyokról nem is beszélve (jelenleg Moszkvában -30 fok van). Gyakoriak a balesetek és ilyen szempontból is jobb egy közel 3 tonnás monstrumban ülni. A sportverziók hasonló dinamikát adnak, mint egy sportautó (csak ne kelljen túl sokat kanyarogni szűk helyeken). 4 felnőtt fejedelmi körülmények között elfér benne több hétre elegendő poggyásszal.
Legkelendőbb típusok: Cayenne, G-osztály, Range Rover. Ezek azok a modellek, melyek terepen is elboldogulnak (feltéve, ha nem 21-es peres felniken ülnek). A sportverziók félezer lóerő körül teljesítenek. Kint már nagyon várják a Bentley, Jaguar és Lamborghini SUV érkezését.

Nagyon sok G63-at, 65-öt láttam. Személy szerint nekem jobban bejön a kisebb 8 hengeres hangja, mint a kifinomultabb 12 hengeres erőforrásé.
A Cayenne-ből sok a Techart, Gemballa, Mansory adaptáció. Itt jegyezném még, hogy érthető, hogy ezen a területen a minél feltűnőbb átépítések a divatosabbak. Senki sem szeret tucat lenni. Itt meg annyi luxusautó van, hogy valahogyan ki szeretnének lógni a sorból.
A Techart Magnum-féle Cayenne átírat vagy a moszkvai székhelyű Topcar munkái számomra kifejezetten tetszenek.

Amerikai autókból kevés van. Viszont az Escalade-k, Tahoe-k népszerűek. Mustang-ot, Camaro-t, Challenger-t elvétve látni. Pedig a fiatal tehetős oroszok számára kiváló alternatíva lenne az európai sportautók helyett.
Az utakon minden autó potenciális taxis. Csak ki kell állnunk az út szélére és egyből megállnak. Alkudni kötelező. Volt amikor a felajánlott ár feléért vittek el. A Lada-sok csak legyintettek, de egy Chevy Tahoe-s pont arra ment így nevetséges áron elvitt. Annyira elterjedt a fekete taxizás intézménye, hogy olyat is láttam, amikor a rendőrség előtt a rendőr is ezt csinálta.
Sok autót használnak sofőrrel. Közkedveltek a német trió nyújtott kiadásai erre a célra, de ugyanúgy gyakoriak az SUV-k is.

Tetszett az is, hogy az autókat használatra veszik. Hóban is láttam közlekedő Drophead-et, Gallardo-t, Maserati-kat, Ferrari-kat, R8-at. Érdekesség, hogy a legdrágább rendszámok csak 1-2 betű, szám ismétlését tartalmazzák. Ezeket csak Rolls-okon, Bentley-ken, Maybach-okon láttam. Természetesen nem csak luxusautók vannak kint. A hazai Lada-ból rengeteg van (Samara-k).
Összeségében nagyságrendekkel komolyabb autóparkkal rendelkeznek, mint a magyar.

Mielőtt kimentem mindenki értetlenül áll ehhez a döntésemhez. „Moszkva? Veszélyes, elavult, csúnya…” és folytathatnám a negatív jelzőket napestig. A valóság távolabb sem állhatna ezektől. Életem legjobb időszaka volt. Minden napját imádtam. Minél többet láttam belőle, annál jobban élveztem.
Ha kedvet kaptál hozzá, akkor érdemes felkeresned neked is. Főleg most, hogy már 2 óra alatt elérhető fapadossal Pestről. Csak utána ne csodálkozz, hogy a világ egyik vezető metropoliszában találod magadat. Ahol ugyanúgy jól fogod érezni magad, ha történelmi helyekre, művészeti kiállításokra vágysz, vagy ha a legmodernebb high-tech vonz. A parkok tömkelegéről nem is beszélve. Pezsgő, dinamikus város, ahol az élet sohasem áll le – nonstop éttermek, virágosok (!). Az atmoszférája, dinamikája magával ragad. A minőségi időeltöltés fogalma itt új szintre emelkedik. Mindenki megtalálja a saját számításait. Ránk ez hatványozottan igaz. Gyönyörű nők és a legkomolyabb autók."

777.jpg

Я люблю Москву

Rengetek további képpel a Karburátor facebook oldalán .

Ha az orosz nyelvhez is kedvet kaptál, akkor látogass el a Tanuljunk oroszul! nevű csoportomba is.

Szólj hozzá