2017. nov 21.

Diablo prototípus utcára (Cizeta-sztori)

írta: Karburátor
Diablo prototípus utcára (Cizeta-sztori)

cizeta-moroder_6.jpg

Az autótörténelemben nem a Bugatti volt az első autógyár, aki 16 hengeres szupersportautóval rukkolt elő. A 80-as évek közepén két férfi elhatározta, hogy megépítik az álmaik autóját. Egy olyan autót vizionáltak, amelyik sokkal exkluzívabb, mint az akkor kapható egzotikus sportautók és kizárólag csak a leggazdagabbak számára lesz elérhető. Úgy gondolták, hogy ahhoz, hogy igazán nagyot dobbantsanak, valami tényleg különlegeset kell alkotniuk. Így megszületett a V16-os (2db V8-asból épített), 4 bukólámpás fenevad, a Cizeta.

cizeta_moroder_v16t_21.jpg

A páros tagjai: Giorgio Moroder és Claudio Zampolli. Giorgio Moroder a világ egyik leghíresebb zeneszerzője, producere (többszörös Oscar-, Golden Globe- és Grammy-díjas).

Claudio Zampolli sportautó specialista, aki 1966-73 között a Lamborghini-nél dolgozott, ahol a fejlesztés és tesztelés volt a szakterülete. Később az Egyesült Államokban Ferrari-kat, Lamborghini-ket és más egzotikus olasz autókat árult és szervizelt.

333333.jpg

A Cizeta Claudio Zampolli kezdőbetűiből áll össze. Fontos megemlíteni, hogy a Cizeta Moroder nevet csak az első prototípus viselte, mivel utána Moroder kiszállt az üzletből.
Utána Cizeta V16T néven futott.

A székhely és a gyártás a sportautók Mekkájában, Modena-ban volt. Nagyon sok volt ex-Lamborghini szerelő dolgozott az autón.

cizeta73.jpg

A logója is Modena színeit viseli (kék és sárga) és 3 farkast ábrázol, akik a Romulust és Remust tápláló farkast szimbolizálják. Ezzel a jellel Philadelphia-ban díjat is nyertek.

cizeta3.jpg

Az első prototípus 1988-ban készült el. Az első modelleket 92-ben szállították le a vevőknek. 95-ben gördült le az utolsó darab Modena-ban, majd a gyártás átkerült USA-ba, ahol még 3 továbbit építettek (2003-ban az első Spyder-t).

595a2314cc24286a7584ce73cbb9ccf8_10000_100000_q90.jpg

Abban az időszakban, amikor a Cizeta-t gyártották a világ gazdasági nehézségekkel nézett szembe, aminek a hatására elmaradtak a megrendelések. Zampolli, ezért úgy döntött, hogy átteszi a székhelyet USA-ba és megalapította a Cizeta Automobili USA-t. Eddig összesen 11 példány készült el (8db, ebből 1db prototípus, amelyet Olaszországban, míg 3 db, amelyet USA-ban gyártottak).

cizeta-v16t-03.jpg

Az autó nem a Diablo koppintása, hanem a Diablo prototípusa, amit a gyártó elvetett, mondván, hogy túl agresszív lenne, mint Lamborghini. A tervezője az a Marcello Gandini, akinek a nevéhez az autótörténelem legszebb alkotásai fűződnek: Lamborghini Miura, Countach, Espada, Diablo, DeTomaso Pantera, Mangusta, Lancia Stratos, Bugatti EB110, hogy csak a legkiemelkedőbbeket említsem. Zampolli picit hozzányúlt Gandini eredeti terveihez és kissé átrajzolta az autó hátsó részét, ami a keresztbe beépített V16-os miatt a világ egyik legszélesebb autója lett.

555555555555555.jpg

A Cizeta adatai fenomenálisak voltak. A teljesítménye egy 6ezer köbcentis, 560 lóerős (valahol 540-et említenek), 64 szelepes erőforrásból származik, amely egy 5 sebességes kézi váltón keresztül könnyedén repítette 4 másodperc körül 100-ra. Az autó amúgy meglehetősen nehéz volt (1700kg), viszont a kasztni alumíniumból készült. A végsebessége túllépte a 320km/h-át (328km/h).

masini-legendare-ep-3-cizeta-v16t-53066567f6b8fcf99-0-0-0-0-0.jpg

Az árából könnyedén kijött volna pár darab Ferrari, Lamborghini.

Jelenleg is kapható újonnan a Cizeta. A coupe ára 649ezer dollártól kezdődik, míg a Fenice Spyder-é 849ezertől. 100 ezer dolláros letétet kérnek, ami után 10 hónap múlva készül el az autó. USA-ban építik.

Érdekesség, hogy a légbeömlő egyes modelleken vertikálisan, míg a többin horizontálisan helyezkedik el. Erre az eltérő szabályozás, törvények miatt volt szükség.

cizeta-v16t-01.jpg

Érdemes megemlíteni, hogy Brunei szultánjának a több ezer darabos gyűjteményében több darab Cizeta is található.

Egy ideig egy hazai vámraktárban is volt egy. Ezt már több forrásból is megerősítették. Az autó sorsáról sajnos nem rendelkezek információval.

Szólj hozzá